Miten käyttää jousituolia?

Otathan huomioon, että ensimmäistä kertaa jousituolilla istuessa, on hyvä että sinulla on tuki lähellä. Muista istua aluksi varovasti. Ota huomioon, ettei jousituolin spiraalin väliin jää mitään istuessasi. Varsinkin kotieläimet ja pienet lapset saattavat pitää spiraalia kiinnostavana.
 
Ideaalitilanne olisi, että istuisimme vain murto-osan siitä, mitä nykyään istumme. Nykymaailmassa tämä ei valitettavasti ole ainakaan toistaiseksi mahdollista. Jousituoli pyrkii neutraloimaan istumisesta johtuvia haasteita tekemällä istumisen aktiiviseksi harjoitteeksi. Pyri istumaan mahdollisimman vähän. Pääasia on asennon vaihtaminen ja passiivisuuden välttäminen. Vaihda asentoa, istuinkorkeutta, seiso välillä ja käytä välillä vaikka "normitoimistotuolia" - tärkeintä ei ole se optimaalinen asento, vaan liike ja eri työasennot.
 
Jousituoli "pakottaa" kehosi liikkumaan.
 
Miten tuolilla istutaan?
 
Katso tästä kuvia tuolista ja miten sillä istutaan. Valitse "Kuvat" -osio.
 
Muista kuitenkin, että jousituolille ei ole yhtä oikeaa asentoa tai istuma-aikarajaa. Kuuntele kehoasi. Jos tunnet olosi epämukavaksi, vaihda asentoa. Joillain satulatuoleilla on istuma-aikarajoja (esim. maks. kaksi tuntia), jotka johtuvat istuimen huonosta muotoilusta. Satulaosallamme istut istuinkyhmyilläsi, jolloin pehmytkudoksiin ei tule ylimääräistä painetta. 
 
Tuolia voi myös käyttää jumppapallon tavoin taukojumppavälineenä.
 
Miten säädän tuolin oikein?
 
 
 
Jotta saat tuolista irti mahdollisimman paljon, säädä se siten, että jalat oikenevat lonkasta noin 135 asteen kulmassa. Normaalissa istuma-asennossa kulma on noin 90 astetta, mikä haittaa mm. elimistön nestekiertoa. Tuolin korkeutta voi ja tuleekin säätää päivän aikana passiivisuuden välttämiseksi. Tuolilla voi kuitenkin istua alemmallakin tasolla.
 
Huomioi, että istuessasi normaalia korkeammalla myös työtason tulee olla ylempänä. Pyri saamaan kyynärvartesi vaakatasoon ja lepäämään pöytää vasten, jotta et rasita olkapäitäsi tai ranteitasi.
 
Löydät tuolin fysiologisista vaikutuksista enemmän tietoa täältä.
 
Erityishuomioita jousituolista
 
Riippuen hieman jousen kierteestä ja metallin käyttäytymisestä valmistusvaiheessa, jousen spiraaliosaan saattaa jäädä jännitteitä, jotka ohjaavat tuolia kallistumaan aavistuksen verran johonkin suuntaan. Tämän huomaa viimeistään siitä, että tuolilla istuessa toinen puoli kehosta aktivoituu enemmän (lihakset jännittyvät enemmän toisella puolella) ja myös väsyy enemmän. Asia on korjattavissa helposti. Jos tunnet tuolin kallistuvan vasemmalla, löysää säätöruuvi, pidä spiraaliosa (alaosa) paikoillaan ja pyöritä yläosaa siten, että satulan etuosa osoittaa kallistumisen suuntaan. Yleensä jousen kallistumisen havaitsee jo silmämääräisellä tarkastelulla, jolloin säätö on helppo suorittaa jo käyttöönottovaiheessa.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jatkuva liike

Tutkimusten mukaan jo pieni liike aktivoi koko kehoamme – mieltä ja kehoa. Aktivointi onnistuu yksinkertaisesti vaihtamalla normaali toimistotuoli jousituoliin. Jousituolin avulla kehomme pysyy istuessamme jatkuvasti pienessä liikkeessä. Mikä parhainta, aktivoimme koko kehomme, jolloin myös mielemme aktivoituu ja työtehomme kasvaa huomattavasti.

Ota Yhteyttä

0504116243
myynti@activergo.fi

Facebook